Støtdempere + MC-tilhenger + Künzi koker

sist endret .17.01.2019

Ingen hyllevare - Wilbers skreddersyr for dine behov.

 

Wilbers viser seg å være et tysk firma som utelukkende produserer dempere etter kundens ønske. De lagerfører bare deler - men ingen komplette ferdige dempere. Demperen bygges opp etter at kunden har sagt fra hva han ønsker, derved er det et enestående foretagende. De lager dempere for det meste på 2 og 3 hjul + noen få sportsbiler og ATV.  Uansett om det er en moderne racer eller en sykkel fra 50 åra.

Wilbers har sin filosofi. De bryr seg også om racing (bla. med eget BMW roadracing team i direkte kontrakt med BMW fabrikken), men hovedtyngden ligger hos motorsyklene for deg og meg. Altså vanlige vei, touring, grussykler. Pr i dag har de utviklet støtdempere og gaffelfjærer for over 1000 forskjellige motorsykkeltyper. Sjefen - Benny Wilbers - er selv en pasjonert motorsyklist og vet hva vi er ute etter.

Ved bestilling oppgir du en rekke data: Din motorsykkel/ATV/Scooter/veteranbil med type og årsmodell. Din vekt med kjøreklær, din eventuelle passasjers vekt, kjørestil (touring, sportig, racing) om du kjører mest på gode slette veier, mest på dårlige norske, mest på grus, med mye bagasje eller uten. Og - dersom du har spesielle ønsker så nevn disse i en samtale, da løser vi den saken.

 Prisliste - se et stykke nedover på siden.

Til tross for dette - er leveringstiden bare 3 uker .

 

  

For å holde tritt med utviklingen samarbeider Wilbers med en rekke fremgangsrike kjørere i forskjellige sportsgrener, eller rutinerte turkjørere. dette har i det siste resultert i mesterskapstitler innen Roadracing, Langbane og  Supermoto. Men fremst av alt samarbeider Wilbers med flere "Jordomseilere" dvs motorsyklister som begir seg ut på til dels ekstreme langturer. Gå gjerne inn på følgende hjemmeside for å se hva de holder på med. www.ride-onmotortours.com .  det tyske paret Anja og Holger er f. t. underveis (Start 2007) for å kjøre rund hele kloden på sine 2 BMW GS650 med Wilbers dempere og gaffelfjærer: Russland, Asia, Australia, New Zeeland, Alaska og ned til Ildlandet (Sør Chile), deretter hjem via Afrika. På slike turer testes kvalitet og holdbarhet.

For å være dempere av så høy kvalitet (flere ganger testvinnere) blir prisen til forbruker hyggelig, her i Norge vil prisene ligge på det samme som i EU, bortsett fra moms og litt frakt differanse.  Dette er da inkludert frakt til Norge, en må jo ellers regne med frakt for hvert eneste pakke i og med at det ikke er lagervare verken i Tyskland eller Norge.

Kvalitetskontroll utføres 100%, hos Wilbers tests ikke bare 10% av utgående produkter - men 100%, dvs at hver demper som forlater produksjonen hos Wilbers gjennomgår en test i benken. Ved eventuelle feil kan Wilbers gå tilbake gjennom alle arbeids og materialtrinn, helt ned til f. eks. aluminiums leverandøren.

Garanti: Wilbers gir 5 års garanti uansett kjørelengde. Det anbefales dog å ta en service dersom du kjører mye og eller har vært i land med ekstrem dårlige veier. Vi har eget serviceverksted og delelager i Norge, med skolerte folk som er kurset jevnlig i Tyskland.

Produktutvalget omfatter Monodempere, Twindempere, Styredempere, forgaffelfjærer, forgaffelben. Alle typer leveres i flere varianter som f. eks. classic, sport, competition. Bildene nedenfor er bare noen få eksempler, for å se mer kan du også gå inn på - www.wilbers.de - , men teksten er på tysk.

Voksne menn og sirlige damer. Mens noen andre demper produsenter satser hovedsakelig på racing satser Wilbers hovedsakelig på å betjene den jevne touring eller sport kjører. La oss bare innrømme det - mange av oss har lagt på seg såpass at den vanlige demperoppsetning fra sykkelprodusenten ikke holder mål, å skifte til en for deg tilpasset demper vil gi deg en ny kjøreopplevelse. Likedan er det fler og fler damer som vil kjøre egen sykkel, da skjer det ofte at drømmesykkelen er for høy, Wilbers har tenkt på damene og tilbyr senkemuligheter til en rekke sykler.

Som nevnt produseres demperne etter kundens ønske. La oss starte forklaringen med den måten som er mest aktuell for de fleste av oss. Du oppgir ditt sykkelmerke/type/årsmodell, så oppgir du din vekt, deretter ditt bruksområde, om du kjører mye med passasjer (dersom det er en fast passasjer så oppgi gjerne dens vekt), om du kjører mest på gode asfaltveier, på dårlige veier, mest på grus osv.. Da vil Wilbers komponere en demper/demperpar som passer dine hovedbehov, selvsagt har det alle justermuligheter slik at du kan "omjustere" når det ønskes. Men - basis er beregnet for din "standard".

Dersom du har bygget om sykkelen slik at man ikke kan ta utgangspunkt i en modellbetegnelse, oppgir du alle essensielle mål, også plassmål i tillegg til det som er nevnt ovenfor.  Du angir selvsagt også formål med kjøringen - Tur, Racing, Enduro-hobby, Enduro-racing osv.

Sidevognkjøreren oppgir flest data om sin sykkel, bruksmåten, osv. Wilbers har fått mye skryt i bla. bladet Gespann for sine vellykkede kombinasjoner av demper for sykkel og vognen.

Senkesett: Hvor ofte har vi ikke opplevet det, dama vil gjerne ha "den" sykkelen - men prøvesitting viser at den er for høy, til nød rekker toa i bakken. Med Wilbers demper og modifiseringskitt løser du problemet hos en rekke sykkeltyper. (OBS: se egen side for senkesett omtale)

Se også Wilbers sin hjemmeside: www.wilbers.de  

OBS-VIKTIG: Av forståelige grunner kan vi ikke annullere en bestilling etter at produksjonen av støtdemperen har startet. Dette fordi demperen programmeres og sammensettes i henhold til dine opplysninger om vekt, kjørestil, veibruk osv. Skulle det hende at du av en eller annen grunn er nødt til å avbestille (f.eks. kondemnert sykkel eller helsetilstand i mellomtiden) så beregnes et returgebyr på 25% + returfrakt til Wilbers i tyskland.


Forskjellen på betegnelser:

Ecoline: Et rimelig alternativ i full Wilbers kvalitet, fortrinnsvis til litt eldre sykler ( f. eks BMW K100, Yamaha FJ1100, Suzuki GSX1100G...)hvor man ikke ønsker å bruke alt for mye penger men vil ha gode kjøreegenskaper. Demperen settes opp med en fjær og fjærjustering tilpasset de data du har oppgitt. I tillegg justeres returdemping inn på disse data. Fjæren kan justeres trinnløs dersom du ønsker det - men du kan ikke justere returdemping.

630/640: Her går man et skritt videre. I tillegg til de egenskaper som er vist for Eco-Line har disse en justering av returdemping i 22 stillinger, stillingsendring foretas på et blunk med 2 fingere. dett gjør det mulig å tilpasse retur (rebound) dempingen ti forskjellig veiunderlag osv.(630 har en noe smalere konstruksjon for bruk i tilfeller med lite plass - ellers er den identisk)

631/641: Er en ytterligere heving av mulighetene. Her finner du en separat beholder som er koblet med en slange til demperen. Beholderen har 2 justeringsskruer for å justere det man på fagspråket kaller "higghspeed og lowspeed". Med disse kan dempingsegenskapene optimaliseres til det perfekte. Slike dempere anbefales for racing eller også for sykler som skal utsettes ekstrem humpete veier (for eks Australia, Chile, osv), de vil forhindre at kontinuerlige rask påfølgende slag "lader opp" demperen slik at den hardner til.

632/642-633/643: Samme som ovenfor, men i slik tilfelle er beholderen montert rett på demperen (dette er mulig når det finnes tilstrekkelig plass)

Andre: Det finnes også andre løsninger for spesielle sykler, som f. eks Buell, Suzuki TL 1000 S, m. m.. Ta gjerne kontakt.

Hydraulisk fjernjustering av fjær: dette medfører at du kan justere/endre fjærspenningen via en ledning med justerknott. Da monteres knotten (i henhold til monteringsveiledning som følger med) slik at du kan komme til med fingrene og justere fjæra på et blunk. Altså uten verktøy og uten finger gymnastikk. dette kan leveres ferdig montert sammen med alle dempertypene utenom Eco-Line.

Fjærer i RAL farge: Dersom du ønsker å få dempere levert med fjær etter fargeønske så finnes en mulighet. Du må da opplyse hvilken RAL farge du ønsker. Det blir et pristillegg, se prisliste.

(Se også omtale av Wilbers rimelige serie Ecoline, lenger nede på siden)

Sport 630/640 Road: Trinnløs justering av fjær og 22 stillinger på retur demping. Classic 631 Competition: Som 630/640 men med tillegg av "highspeed/lowspeed justering. Sport 641 Competition: Samme som 631 men med bredere fjær for sykler hvor det er plass. Du kan altid velge sort eller blå fjær. Sport  642 Compettition: samme som 641 men med beholderen ret på demperen, en løsning når det er plass til det.

Sports 643 P Compet: Som 642 men ved andre plassbehov Sports 630/640 TS: Som 630/640 men som par. Classic 632/642 TS Competition: Som 632/642 men som par. BMW Telelever: 630 demper foran, spesiel for BMW med Telelever.

HD XR 1200 type 631: Spesiel for denne HD.

HD Night Rod Spezial, type 640. Par for denne type HD

HD Night Rod Spezial, type 642: Par for denne HD

RAL farger: Du kan bestille dempere med den avdeg ønsked RAL farge. Mot et pristillegg.

Hydraulisk fjernjustering av fjær, med hydraulisk fjærspenn, leveres til alle 630/640/641/642)

Styredemper (testvinner)

Wilbers Hyperpro styredemper

Generell anbefales å vurdere gaffelfjærer.

Når du tenker på å bestille støtdemper bør du vurdere å ta med et passende sett gaffelfjærer. Det er ofte slik at det er kombinasjonen av ny demper + nye fjærer som gir det optimale resultat.

Styredempere.

Styredempere kan ha en betydelig innflytelse på kjøreegenskaper, forhindrer styreslag, pendling i høy hastighet osv. Vi kan levere 2 typer. Wilbers: Liten i dimensjon, laget av flyaluminium 7075, leveres i fargene sort, blå eller rød. Festene følger med. Kontakt oss for å se om Wilbers har en passende type til din sykkel. Wilbers-Hyperpro: Er en justerbar styredemper i 24 stillinger, ( for roadracing og særs kresne kjørere) laget av flyaluminium 7075CNC. Leveres i fire forskjellige slaglengder -75, 120, 140, 160 milim. Leveres komplett med fester. Ta gjerne kontakt for å se om den kan leveres med fester til din sykkel.

Se også presentasjon av ESA ombygging til WESA på diverse BMW typer.

 

Fot i bakken med senkesett . Se omtale på siden "senkesett"    

Sibir tur,solosykkel kunne kobles til sidevognennår ønsket.


Priser 

Prisene er praktisk de samme som ved direkte import fra Tyskland. Kalkulasjonen for å komme frem til norsk pris baserer på veil EU pris (Wilbers liste) minus tysk mva, x kurs ved årsskifte, pluss gjennomsnitt frakt, pluss fortollingsgebyr og norsk mva. Prislisten nedenfor inneholder bare de mest aktuelle produkter, på Wilbers sin hjemmeside www.wilbers.de vil du finne flere produkter, alle er priset med €. Når du ganger denne € prisen med 12 vil du få norsk pris, inkludert norsk mva og frakt til Norge.

Wilbers Prisliste

Gå til forsiden og inn på  - shop - Velg f. eks. motorcycle, merke, type, årsmodell. Da kommer det opp en side som viser din modell og hva som leveres til den. Prisene er veiledende norske inkludert mva. Grunnet omregning kan prisen variere med +/- kr.2.- Men ring oss gjerne for personlig veiledning 91552903 eller send mail -maarten@4768.no

  

Kommer snart

 

                                                                      







Betalingsbetingelser: Når varen er klar for forsendelse fra meg til deg sender jeg beskjed om fakturabeløp og du gir meg beskjed om du betaler på forskudd eller ønsker forsendelse med oppkrav.

Forsendelse av Støtdempere, fjærer eller deler:  Norgespakke inn til 10 kg. kr.170.-. eventuell oppkrav kr.84.- i tillegg. Ingen fakturagebyr.


Ecoline

Hører du til dem som ikke er interessert i all slags justeringsmuligheter, men som vil ha en toppdemper med første klasses egenskaper og 5 års garanti, da kan en Ecoline type fra Wilbers være ditt valg.

Ecoline er rimeligere fordi den har ikke noe mulighet til å justere returdempingen. Fjæren kan dog justeres når man ønsker det (justernøkkel følger med). Ved bestilling oppgir du din sykkeltype, din vekt og eventuell passasjerens vekt. Da får du den med en fjær og en demperinnstilling passende til deg. For å nevne noen eksempler på sykler som oppfører seg eksemplarisk med Eco-Line, kan nevnes: BMW K75-100, K1100, R80GS, Suzuki GS500E, Yamaha FZR 1000...... 


ECOLINE par 530


ECOLINE par 531 Classic

Ecoline mono 530 og 540 

                                                                                                                                                                       

Alle priser inkl. mva. FOB Engesland. Prisendringer forbeholdes. Leveringstid 3 - 4 uker etter mottatt bestilling.

Se også Wilbers sin hjemmeside:  www.wilbers.de


 

I tyske MOTORRAD så vi en interessant artikkel som befattet seg med motorsyklers tillate vekt.

Lasteevne_1.jpg

Fabrikanten av din sykkel oppgir en maksimal tillat opplasting og dersom du ser på denne så forstår du rask at det ikke er så mye å gå på nor dere kjører 2 på sykkelen. Den av fabrikanten oppgitte vekten er for standard sykkel, monterer du bagasjebrett, kofferter  eller annet utstyr har vekten allerede økt før du setter deg på sykkelen.

Som et regnestykke har bladet brukt en Honda Crosstourer. Vekten av sykkelen med full tank er 275 kg. Den tillatte totalvekten er oppgitt med 469 kg. sykkelen som ble benyttet i MOTORRAD testen hadde noe utstyr og kom opp i 304 kg. Derved gjenstår en netto belastning av 165 kg. Og så - hånden på hjertet - hva veier du og fruen ? til denne vekten kan du legge 10-12 kg for hjelmer, støvler, kjøredress. La oss anta 90 kg for fører og maks 70 for passasjer. Da er det ikke plass til bagasje dersom man skal holde seg i lovlig grense !!

Wilbers kan ikke sørge for at din sykkel for en annen godkjenning, MEN, vi kan levere deg demper og fjærer som medfører at din sykkel ligger bedre/sikrere på veien når du har overlast, tenk på det.
 

Share on Facebook

© 2019 Maartens Import